קררר
אנחנו כבר עם מעילי חורף ושמיכות פוך,
והילדים?
לרוב פחות קר להם מאשר לנו.
לפעמים רגעים יומיומיים עם הילדים נראים פשוטים,
אבל מסתתרים בהם רגשות, צרכים ומאבקי כוח.
מה שנדמה כעניין קטן וחסר חשיבות,
יכול להפוך לשיחה עמוקה על גוף, גבולות והקשבה.
למה לילדים לא קר כמו למבוגרים?
לילדים יש קצב חילוף חומרים גבוה יותר.
המטבוליזם שלהם מהיר יותר, מה שאומר שהגוף שלהם מייצר חום בקצב גבוה יותר משל מבוגרים.
ילדים נמצאים בתנועה מתמדת, רצים, קופצים, משתוללים.
התנועה מחממת את גופם, הרבה יותר מישיבה או עמידה סטטית (כמו אצלנו).
מערכת ויסות הטמפרטורה שלהם עדיין מתפתחת.
הם חווים קור וחום אחרת, ולעיתים ירגישו נוח בטמפרטורה שלנו קרה.
ילדים, במיוחד צעירים, פחות מפרשים תחושת קור כבעיה שצריך לפתור.
הם עסוקים במשחק, בגירוי, ברגע – ולא בתחושת אי־נוחות קלה.
תחושת קור היא סובייקטיבית,
מה שמרגיש לנו קר, יכול להיות עבורם בסדר גמור.
למה ילדים מסרבים ללבוש מעיל?
כמו שצויין, בדרך כלל לא קר להם.
מה שעבורנו מרגיש קפוא – עבורם יכול להיות נעים.
בנוסף, המעיל מגביל את התנועה שלהם,
הם משחקים, רצים, קופצים, מטפסים,
ילדים שרוצים לנוע, יחוו מעיל כהפרעה ממשית.
ילדים נמצאים בתהליך של גילוי הגוף והעצמי שלהם.
יש להם צורך בשליטה ואוטונומיה והם שונאים שמחליטים בשבילם על הגוף שלהם.
כשאומרים להם “קר לך, תלבש מעיל” –
זה נחווה כשלילה של התחושה הפנימית שלהם ושל הבחירה שלהם.
ברגע שמעיל הופך לחובה –
הוא כבר לא עניין של קור, אלא של כוח.
ואז הסירוב הוא לא למעיל, אלא למה שהוא מייצג.
לא כל הילדים יודעים עדיין לזהות, לקרוא או לבטא תחושת קור.
לפעמים הם ירגישו אי־נוחות, אבל לא יחברו אותה למסקנה: “כדאי לי מעיל”.
כשלא מאמינים להם כשהם אומרים “לא קר לי”,
הם לומדים שהתחושות שלהם פחות חשובות מדעת ההורה.
הסירוב הופך לדרך לשמור על עצמם.
הכרחתם את הילד/ה ללבוש מעיל? הפסדתם.
כשאנחנו מכריחים מעיל –
אולי ניצחנו את הקרב,
אבל הפסדנו משהו הרבה יותר גדול.
הפסדנו בשמירה על יחסים טובים ומכבדים עם הילדים, ובמסרים הסמויים שעוברים אליהם.
ואם יש פה מאבק כוח, אנחנו משמרים אותו.
כי מרגע זה הם מחפשים איך לנצח בקרב הבא.
איך נראה מאבק כוח עם ילדים?
כשאנחנו במאבק כוח עם הילדים, יש דינאמיקה היא של מעבר מקרב לקרב, שאין בו מנצחים, רק מפסידים.
המאבק יכול להתבטא במגוון התנהגויות
- סירוב לבקשות שלנו
- סרוב לאכול או אכילה מוגזמת
- התארגנות איטית במיוחד
- חוסר התיחסות כשאנחנו פונים אליהם
איך נוכל לשכנע ילדים ללבוש מעיל ביום קר?
דוגמה אישית –
אומרים בקול "קר לי אני אלבש מעיל כדי להתחמם" ולובשים מעיל
זו הזדמנות לבדוק אם אכן אנחנו עושים זאת, או אם הדרישה היא רק לגבי הילדים.
בחירה –
נותנים להם לבדוק אם קר להם ולבחור אם ללבוש מעיל.
אומרים "בואי נצא למרפסת/החוצה ותבדקי אם את רוצה ללבוש את המעיל".
עידוד התנהגות רצויה-
מחזקים אותם כשהם מקשיבים לגוף שלהם: רעב, קור, חום, שירותים.
אומרים "אני שמחה לראות שלבשת מעיל כשהרגשת שקר לך"
מה הקשר בין הדרישה ללבוש מעיל לשמירה על גבולות הגוף?
כשאנחנו נמנעים מדרישה ללבוש מעיל ביום קר,
אנחנו מגדלים ילדים שמכירים את הגוף שלהם באמת, ולומדים לזהות תחושות כמו קור, חום, רעב או עייפות מבפנים – ולא לפי הוראות חיצוניות.
כשאנחנו לא מכריחים אלא מאפשרים בחירה, הילדים לומדים שהגוף שלהם שייך להם ושהתחושות שלהם אמינות וראויות להקשבה.
המסר הזה בונה אמון פנימי עמוק ומחזק את היכולת שלהם לסמוך על עצמם גם בסיטואציות מורכבות יותר בהמשך החיים.
ילד שמורגל בכך שמכבדים את גבולות הגוף שלו, ירגיש לגיטימציה להציב גבולות ברורים מול אחרים.
כך הם לומדים להגיד “כן” ו“לא” מתוך הקשבה לעצמם, ולא מתוך פחד או ריצוי.
זו תשתית רגשית שמלווה אותם בילדות, בהתבגרות ובמערכות יחסים בבגרות.
עקבו אחרי באינסטגרם לעוד תוכן מעניין
רוצים לקרוא מאמרים נוספים שכתבתי העוסקים בהורות וילדים?
תוכלו למצוא מבחר כאלה בחלוקה לנושאים:
גילאי גן ובית-ספר | תינוקות ופעוטות | גמילה מחיתולים, גמילה מקקי
אתם זקוקים ליעוץ והדרכה הורית?
מוזמנים לפנות באחת הדרכים הבאות:
הודעת ווטסאפ / שיחה טלפונית (בין השעות 8:00-18:00) למספר 054-2455815
כתובת מייל info@odile.co.il
אודיל
רוצים לקבל עדכונים ישירות למייל?
השאירו פרטים ותהיו הראשונים לדעת על הרצאות, סדנאות ומאמרים חדשים.
המידע ישמש אך ורק לטיפול בפנייה. מסירתו אינה חובה, אך בלעדיו לא נוכל להשיב. המידע לא יועבר לצדדים שלישיים.
